کاپشن موتور سواری

کمی صبر کنید...

راهنمای خرید کاپشن موتور سواری

پس از مشاهده ویدیو ادامه متن را برای اطلاعات بیشتر بخوانید:


آشنایی با انواع کاپشن موتور سواری

به طور کلی کاپشن های موتور سواری در دو دسته بندی مختلف قرار می گیرند که عبارتند از؛ کاپشن های موتور سواری چهار فصل و کاپشن های موتور سواری تابستانی. نوع تابستانی همانطور که از نامشان پیداست، جنس سبک تر و لطیف تری دارند. این کاپشن ها معمولا از جنس نخ بوده و به توری مانند هستند. 

کاپشن های چهار فصل نیز معمولا به صورت چند لایه طراحی می شوند تا بتوان از آن ها در فصول سرد سال نیز استفاده کرد. نکته ای که در خصوص تمامی انواع کاپشن های موتور سواری باید این است که باید حتما به ضربه گیر مجهز باشند. در واقع فاکتوری که این نوع کاپشن ها را از کاپشن های معمولی متمایز می کند، همین ضربه گیر بودن و امکان محافظت از بدن موتورسواران است. 

کاپشن های چهارفصل به 5 ضربه گیر مجهز هستند که عبارتند از: دو ضربه گیر شانه، دو ضربه گیر آرنج و یک ضربه گیر نخاع. تمامی این ضربه گیرها قابلیت جداسازی دارند. لایه ضربه گیر در کاپشن های چهار فصل معمولا به صورت یک لایه اضافی و با زیپ به کاپشن متصل می شود. قابلیت جداسازی ضربه گیر این امکان را به افراد می دهد تا در صورت تمایل بتوانند آن را از کاپشن جدا کنند. این لایه معمولا بیشتر در فصول سرد سال استفاده می شود که علاوه بر مهار کردن ضربه، می تواند گرمای بیشتری در بدن ایجاد کند.


نکات مهم در خرید کاپشن موتور سواری

کاپشن موتور سواری دارای جنس های همچو چرم، کوردورا، کولار و سایر مواد پلی استر است، که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برای مثال جلیقه‌های ساخته شده با کولار برای مسابقات حرفه‌ای استفاده می‌شوند زیرا کولار مقاومتی بیشتر از فولاد دارد. اما به صورت عمومی برای موتور سواری شهری و عادی جنس‌های پلاستیکی و چرمی محبوبیت بیشتری دارند. 

برای خرید کاپشن موتور سواری بایستی به پارامترهای مختلفی توجه داشته باشید. چرا که این محصولات هر کدام از نظر طراحی، جنس، کیفیت ساخت، ضریب ایمنی و... شرایط متفاوتی دارند و برای کاربری های متفاوتی طراحی شده اند. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، کاپشن های موتور سواری به دو دسته تابستانی و چهارفصل تقسیم می شوند. کاپشن ها علاوه بر مجهز بودن به ضربه گیر که یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید آن هاست، باید دارای یک سری ویژگی های دیگر نیز باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

جنس کاپشن موتور سواری

کاپشن های موتور سواری تابستانی معمولا نخی و کاپشن های چهارفصل از جنس چرم هستند. کیفیت مواد و متریال به کار رفته در جنس کاپشن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تاثیر بسزایی در دوام و مقاومت پارچه دارد. هر چه کاپشن از جنس مرغوب تری برخوردار باشد، قطعا می تواند در برابر عوامل محیطی همچون سایش باد و باران استحکام بیشتری داشته باشد. جنس پارچه به کار رفته در کاپشن نیز بایستی در عین محکم بودن، سبک وزن باشد.

تهویه مناسب کاپشن موتور سواری

تهویه یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید حتما در زمان انتخاب کاپشن به آن توجه داشته باشید. کاپشن های تابستانی معمولا به گونه ای طراحی می شوند که جابجایی هوا در آنها به خوبی صورت می گیرد. یکی از مشخصه های اصلی و مهم کاپشن های چهار فصل نیز مجهز بودن آنها به Air Vent یا هواکش است. معمولا طراحان یک سری زیپ مخصوص زیر کاپشن طراحی می کنند که این زیپ ها به جای کاربرد جیب، نقش هواکش را دارند و برای تهویه هوا استفاده می شوند. در زمان خرید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که کاپشن هم در قسمت جلویی و هم در قسمت پشتی مجهز به هواکش باشد. چرا که این موضوع باعث می شود تا هوا به خوبی ورود و خروج داشته باشد.

استاندارد بودن اندازه و سایز کاپشن

کاپشن های موتور سواری در سایزها و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. اما در زمان خرید شما باید به تناسب سایز کاپشن با سایز خود توجه داشته باشید. معمولا استانداردی که برای تولید کاپشن موتور سواری در نظر گرفته شده این است که این کاپشن ها باید کمی تنگ باشند. دلیلش هم این است که در زمان بروز حادثه و تصادف، فوم ها بایستی کاملا محکم و ثابت باشند و تکان نخورند. در غیر اینصورت فوم ضربه گیر نمی تواند به درستی از بدن در برابر ضربه و آسیب محافظت کند.

خرید کاپشن موتور سواری با جای زیپ

بهتر است در زمان انتخاب کاپشن موتور سواری به سراغ محصولاتی بروید که جای زیپ داشته باشند. این موضوع باعث می شود تا زمانی که قصد خرید شلوار موتور سواری دارید، بتوانید از طریق این جای زیپ، کاپشن و شلوار را به یکدیگر متصل کنید. قطعا این عمل مزایایی دارد که به آنها اشاره می کنیم:

  • می تواند یک استایل خاص و شیک به شما بدهد.
  • در شرایط آب و هوایی نامساعد و بارندگی، آب به داخل بدن نفوذ نخواهد کرد.
  • در زمان بروز حادثه تکان نخورند. بنابراین این لباس سرهمی ضریب ایمنی بالاتری خواهد داشت و می تواند برای محافظت از بدن عملکرد بهتری از خود نشان دهد.


آپشن‌های کاپشن موتور سواری

برخی کاپشن ها مانند کاپشن راپیدو مخصوص باران طراحی شده‌اند و جنس نازک و ساخته شده از مواد پلی استر دارند. بصورت کلی در لیست زیر می‌توانید برخی از آپشن‌ها را ببینید تا ملاک انتخاب خود برای کاپشن مخصوص موتور قرار دهید:

  • آستر جداشونده زمستان و تابستان
  • قابلیت اتصال شلوار
  • بند چسب دور کمر و دور بازو و مچ
  • جیب‌های زیاد هم در بیرون و هم در داخل
  • ضربه گیر در قسمت شانه، نخاع، قفسه سینه